Zelf yoghurt maken? En plastic besparen?
4 APRIL
2019
Als je net zo'n yoghurt fan bent als ik dan komt dit je vast bekend voor? Té veel yoghurt emmertjes hebben. Dat is toch niet normaal dacht ik? Dat is veel plastic! Dat moet toch anders kunnen. Spontaan borrelde er boven dat ik een paar jaar terug zelf yoghurt had gemaakt. Blemmo! Dat is het, ik ga het zelf maken. Diezelfde dag ging ik nog aan de slag en maakte onze eigen yoghurt. Buiten dat je er plastic mee kunt besparen is het nog gezonder ook...

..want bij een hoop yoghurtsoorten uit de winkel zijn veel goede bacteriën -ook wel yoghurt culturen genoemd- allang verloren gegaan. En deze zijn juist zo goed voor onze darmen.

Heb je al eens zelf yoghurt gemaakt?
Als je zelf yoghurt maakt dan gebruik je yoghurtculturen (uit probiotica of eerdere vers gemaakte yoghurt) die je activeert met melk en dan gaat laten fermenteren. Door dat proces wordt de lactose (suikers) uit de melk omgezet in miljarden probiotische melkzuurbacteriën. Hier wordt je buik erg blij van want hij kan het veel makkelijker verteren. Voor mensen met het prikkelbaar darm syndroom heeft het vaak ook een positief effect, omdat het makkelijker te verteren is en ook omdat het de groei van goede bacteriën in je darmen stimuleert. Plus je helpt er gelijk je immuunsysteem te verbeteren. Klinkt goed toch?

Weetjes: Ik kreeg laatst de vraag van een vriend hoe het dan eigenlijk zit met de voedingswaardes in je eigengemaakte yoghurt? Met name het vet, eiwit en de koolhydraten. Dat hangt er van af wat voor "melk" je gebruikt om je yoghurt van te maken. De voedingswaardes die daar in zitten komen ook in je yoghurt terug.
Voor de koolhydraat arm eters onder ons is het een leuke weet dat in de ongezoete soja drink (van Provamel) zelfs 0% koolhydraten zitten! In tegenstelling tot een volle melk variant zijn het al snel 11 gram koolhydraten per 250 ml die je wint. Hoe fijn is dat?
Lactosevrije yoghurt maak je dus supermakkelijk zelf door een lactosevrije melk te gebruiken óf soja drink!

Wat heb je nodig?
1 liter volle melk (ik gebruikte langhoudbare) of soja drink (met kokosmelk kan ook maar heb ik zelf nog niet getest)
Neem dan wel ongezoete, gefermenteerde soja drink zonder toevoegingen. Liefst eentje puur op basis gemaakt van soja en water zoals die van Provamel).
4 theelepels (20 gram) probiotica poeder van Beneflora (als je een ander soort gebruikt kunnen de verhoudingen weer iets anders liggen).
Óf daarvoor in de plaats kun je ook twee scheppen van een nog eerdere (gekochte) portie yoghurt gebruiken als yoghurt starter.
Je hebt een probiotica nodig waar in elk geval de melkzuurbacterie Lactobacillus Bulgaricus in zit. (Ik gebruikte die van het merk Beneflora )
Een yoghurtmaker (Hansells) of thermoskan (met wijde opening waar een lepel in past.)
Een voedselthermometer
Een pan, houten lepel en kopje

Je maakt het zo:
1. Zorg ervoor dat alle spullen die je gebruikt goed schoon zijn en ook je handen.
Producten die erg zuur worden zoals yoghurt is de kans op de vorming van ziekmakende bacteriën erg klein. Bijvoorbeeld het botulisme bacterie kan niet groeien in een zure omgeving. Maar het is alsnog erg belangrijk om altijd hygiënisch te werken als je thuis fermenteert. Gebruik schone materialen en was je handen goed om besmetting te voorkomen.
2. Verwarm de melk in een steelpannetje tot het kookpunt en haal van het vuur.
3. Koel dan de melk terug bijvoorbeeld in de wasbak gevuld met koud water waar je je pan in zet. Je koelt de melk terug tot tussen de 41 - 45 graden Celsius, meet dat met je voedselthermomether terwijl je roert.
De yoghurtcultuur zal namelijk alleen goed groeien binnen deze nauwe temperatuur grenzen. Als het te koel is, zal het niet groeien en als het te warm is, zal het afsterven.
4. Giet een beetje van de warme melk in een kopje en doe er 4 theelepels Probiotica in en roer het klontvrij.
5. Giet dan het probiotica papje door de melk en roer het er doorheen.
6. Bij gebruik van de yoghurt maker volg je de beschrijving op die bij jouw yoghurtmaker hoort. In het geval van de Hansells yoghurt maker moest ik de yoghurt in de bijbehorende bakjes gieten. De yoghurtmaker vullen tot op een bepaalde hoogte met gekookt water.  Om daarna er gelijk de yoghurt in te zetten.
Dan kan de deksel erop en zet je het geheel weg in je keuken voor 12-15 uur (gewoon zonder stroom) afhankelijk van hoeveel tijd je hebt en hoe dik je je yoghurt wilt maken. Hoe langer hoe dikker en dan zitten er ook net even wat meer gezonde bacteriën in. Dus ik doe 15 uur.
Bij gebruik van een thermoskan spoel je de thermoskan even goed heet onder de hete kraan. Dan vul je de kan met de yoghurt in wording. Sluit de kan af en zet het op een warme plek in huis weg (eventueel voor extra warm te houden in een deken gewikkeld) voor 12 - 15 uur.
7. Open de bakjes of kan na de gewenste wachttijd en daar is jouw eigen gemaakte yoghurt! Het ruikt als het goed is heerlijk fris zurig en zo smaakt het ook. Roer eventjes goed door en proef er maar van.
8. Plaats de yoghurt nu in de koelkast om hem nog wat steviger te laten worden (Je bewaart hem, als het je lukt :P voor maximaal 2 weken).
9. Haal je homemade yoghurt uit de koelkast voor gebruik en schep wat je wilt in een kommetje. Verrijk je yoghurt met gezond lekkers naar keuze zoals fruit, noten of zaden (hennep zaden voor nog meer eiwit of spirulina poeder!), honing of als je zonder suiker moet en of wilt gebruik je zoals ik stevia (ik gebruik graag Syrup Gold van Greensweet stevia), en ik schaafde er lekker wat megapure chocolade over van Lindt om mezelf een beetje te verwennen.
10. Genietze! ;)

Bespaar Tip!:  Bewaar 2 scheppen van jouw eigengemaakte yoghurt om deze te gebruiken voor als je een volgende portie yoghurt wilt gaan maken. Je hebt dan geen probiotica nodig. Dit kun je zo'n 4 tot 5 keer herhalen voor de bacteriën zijn uitgewerkt en het niet meer lukt. Dan zul je weer probiotica toe moeten voegen.
dit heb ik zelf nog niet geprobeerd

Ohja 1 dingetje nog, bij soja drink blijft de yoghurt altijd wat dun. Ik heb het alleen nog zonder verdikkingsmiddel geprobeerd, maar een volgende keer wil ik het wel dikker maken. Na wat zoeken online ben ik erachter hoe we dat kunnen doen, namelijk zo: Roer twee theelepels maïszetmeel of arrowroot gebruiken door 30 ml koud water en voeg dat al roerend toe aan de sojamelk voor stap 2 (dus in het begin als je de sojadrink aan de kook brengt.

Ik hoop dat ik het zo allemaal een beetje duidelijk heb uitgelegd?!
Easy Peasy toch?
Ik ga nu even verder want ik wil op onderzoek uit hoe je zelf Kimchi kan maken. Ook iets gefermenteerds... pittige kool en andere groenten naar Koreaans recept. Want toen ik bij mijn zusje was in Schotland heeft ze ons ermee verwend en nu blijf ik eraan denken. Ik wil ik ook!!!! Dus misschien kan ik dat ook zelf gaan maken?!
Voedsel voor een nieuw blogartikel? ^_~
Veel plezier van dit zelf maak yoghurt recept en een hele fijne dag toegewenst.

Liefs,
Mijntje.


P.s. De yoghurtmaker kocht ik bij Yoghurt.nl de link naar verschillende soorten yoghurtmakers vind je hier:  .
Delen is lief!
Vorig artikel
Volgend artikel
Dit wil je vast ook lezen:
Urban Edibles
Moederdag
Super Romige Bloemkoolsoep met kastanjechampignons
Party Food - Top 5
Reageer

Houd me op de hoogte bij nieuwe reacties
Plaats reactie
2 reacties
Karin
Hallo Mijntje,

Ik ga zelf ook starten met het maken van mijn eigen yoghurt! Als het goed is, krijg ik woensdag mijn yoghurtmaker. Ik heb nog wel wat vragen, misschien weet jij er antwoord op 😉.
Kan ik ook halfvolle melk gebruiken om yoghurt te maken? Moet ik langhoudbare melk gebruiken of kan ik ook de melk kopen die in de koelkast van de AH staat? Moet de melk altijd eerst verwarmd worden?

Ik hoop dat jij mijn vragen kan beantwoorden.
Alvast bedankt!
Groetjes,
Karin
20-05-2019, 19:38
Mijntje
Hoi Karin,

Alles goed? En wat leuk dat je toch ook zelf yoghurt wil gaan maken! Gaat je vast lukken! Jij had tenslotte al eerder Kefir gemaakt, ik nog niet. Dát wil ik nog wel eens proberen. ^_^

Ik denk dat je het best wel met halfvolle yoghurt kunt maken.
Alleen zal je yoghurt dan wat dunner blijven gok ik?
En je kunt beide varianten gebruiken volgens mij. Alleen heb ik altijd houdbare in huis daarom nooit eerder met gewone melk zeg maar geprobeerd.

Zolang je de melk maar eerst verwarmd anders gaan die melkzuurbacteriën niet hun werk doen... waar je ons met een plens koud water op ons gezicht goed wakker krijgt, maak je de melkzuurbacteriën wakker met warm "water" / melk / sojamelk of kokosmelk etc... *Zie ook  stap 2 breng de melk tot het kookpunt. En stap 3 koel de melk af tot tussen de 41 - 45 graden Celsius... "De yoghurtcultuur zal namelijk alleen goed groeien binnen deze nauwe temperatuur grenzen. Als het te koel is, zal het niet groeien en als het te warm is, zal het afsterven."

Ik hoop dat ik je vragen zo heb beantwoord. Ik vind het iedere keer weer spannend om te zien of het lukt.
Werk schoon en zorg dat je alles klaar hebt staan zodat je niet hoeft te gaan lopen zoeken.

Ik wens je heel veel plezier en succes!
Laat je het me weten of het is gelukt? ^_~

Groetjes en liefs, Jasmijn.
21-05-2019, 11:30